Vragen stellen
De triagist stelt veel vragen om de urgentie van de hulpvragen van patiënten die bellen naar de huisartsenpost, vast te stellen.
Spoed, maar toch geen spoed
Helaas bellen mensen vaker de spoedpost in de avonduren en weekeinden met klachten die geen spoed blijken te hebben.’Ik moest vandaag werken’, ‘mijn huisarts was er vandaag niet’, ‘ik had geen vervoer’; Het zijn veelgehoorde argumenten om de huisartsenpost te bellen. Er wordt gebeld met klachten waarvoor men de eigen huisarts had kunnen bellen.
Het gevolg is dat er langere wachttijden van soms wel een half uur (!) zijn en mensen met échte spoedgevallen die niet de acute zorg krijgen die ze nodig hebben. Desondanks beoordeelt een triagist of de klachten spoedeisend zijn en indien dit niet het geval is, terugverwijzen naar de eigen huisarts.
Publiekscampagne
De NVDA is voorstander van een landelijke campagne om minder snel de HAP te bellen en mensen beter te informeren over spoedzorg. Huisartsenposten moeten er alles aan doen om de norm van 2 minuten te halen.
Het is van belang de patiënt zich realiseert dat bellen of een bezoek aan de huisartsenpost moet gaan om spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten. Dat leidt vast tot minder telefoontjes en bezoeken en tot minder wachttijd. En dus tot minder kosten.
Hoe word je triagist?
Er werken in Nederland zo’n 2.500 triagisten op een huisartsenpost. Dat zijn in verreweg de meeste gevallen doktersassistenten en verpleegkundigen met een extra triage-opleidingen:
- een gecertificeerde opleiding tot triagist
- een opleiding door een daartoe geaccrediteerde werkgever
Triagisten volgen nascholingen, worden getoetst op medische en communicatieve kennis, krijgen een jaarlijkse audit en moeten zich registreren.