AI kan een doktersassistent ontlasten. Denk bijvoorbeeld aan digitale triage, een chatbot als ondersteuning voor administratie in het HIS of een app waarin een patiënt met een foto van plekjes en vlekjes een eerste idee krijgt of hij/ zij een arts moet opzoeken.
AI tegen werkdruk?
Kunstmatige intelligentie kan misschien een welkome oplossing worden voor het tekort aan doktersassistenten en de werkdruk.
NVDA-voorzitter Linde Gonggrijp: ‘Net zoals de werkgevers zien we liever dat doktersassistenten meer tijd krijgen voor behandeling van patiënten en voor preventie’ (Nivel-onderzoek Doktersassistenten moeten meer tijd aan behandeling en preventie besteden, 2022).
Ondersteunen wel, vervangen niet
Gonggrijp: ‘Daarnaast moeten we in de gaten houden dat kunstmatige intelligentie van bijvoorbeeld een chatbot geen mens is. Het is een hulpmiddel voor minder complexe vragen. Niets is wat het lijkt, want soms blijken de vragen van patiënten niet het echte probleem te zijn of hebben ze zelf met bijvoorbeeld Google een diagnose en oplossing gezocht, terwijl uit de triage-vragen van de doktersassistent iets heel anders blijkt.
Onderliggende vragen en details en de bepaling van de urgentie kan een doktersassistent wel aanvoelen en een chatbot (wellicht nog) niet.’