Helaas hoort ook de NVDA het vaker; mensen bellen vaker de spoedpost in de avonduren en weekeinden met klachten die geen spoed blijken te hebben.
Het gevolg is dat er langere wachttijden van soms wel een half uur (!) zijn en mensen met échte spoedgevallen die niet de acute zorg krijgen die ze nodig hebben.
‘Onnodig aan de lijn’
In de IJmuider Courant staat een (premium) artikel dat de spoed niet altijd spoed is op de telefoonlijn van de spoedpost. Een beeld dat de NVDA helaas herkent.
De Haarlemse huisartsen Pascale Hendriks en Ineze te Hennepe valt het op ‘dat het vooral jonge mensen tussen 25 en 40 jaar oud zijn die vaak onnodig aan de lijn hangen (…) terwijl juist deze jongere groep heel goed informatie kan opzoeken op internet.’ Zeker met websites als Thuisarts.nl (‘Huisarts.nl met een t ervoor’) en bijvoorbeeld zorgbijspoed.nl.
Campagne
De NVDA is al langer voorstander van een landelijke campagne om minder snel de HAP te bellen en mensen beter te informeren over spoedzorg.
Zie ook
[besloten][su_posts template=”templates/list-loop.php” posts_per_page=”-1″ post_type=”nieuws” taxonomy=”nieuws-tag” tax_term=”10838″ order=”desc”][/besloten]