NVDA-voorzitter Linde Gonggrijp reageert in Trouw op de Patiëntenfederatie Nederland die vindt dat doktersassistenten niet moeilijk moeten doen als patiënten geen antwoord willen geven.
Sommige patiënten ervaren de doktersassistent als waakhond voor de deur van de dokter.
Linde: ‘Voor de patiëntveiligheid en de toegankelijkheid van de zorg is het belangrijk dat doktersassistenten een goede inschatting kunnen maken. Er kunnen voor een patiënt legitieme redenen zijn om iets niet te willen zeggen. Maar als mensen echt helemaal niets zeggen, kan het lastig zijn een afspraak in te plannen. Het is een beetje geven en nemen’, zegt zij.
‘Gelukkig weten veel patiënten wel dat dit bij de taak van de doktersassistent hoort. Maar er zijn ook mensen die het niet weten, en de doktersassistent vooral zien als degene die de telefoon opneemt, maar het vak heeft zich veel verder ontwikkeld. Aan ons en aan artsen de taak om dit beter uit te leggen.’
(Bron: Dagblad Trouw)
Zie ook
- Gehele artikel: Een op de vijf patiënten vertelt klacht liever niet aan de assistent (Trouw.nl)
- NVDA-pagina over triage
- Scholingen over triage (NVDA academie)