Home / Triage en effectieve communicatie
Pagina bevat besloten informatie
Deze pagina heeft ook informatie die alleen te zien is voor leden. Log in om de gehele inhoud te zien of word lid van de NVDA.
Triage en effectieve communicatie
Bij het inplannen van afspraken sta je soms voor een dilemma: is er reden om deze patiënt met spoed in te plannen of kan het wel een tijdje wachten? Inschatten of iemand met spoed moet worden ingepland, is onderdeel van triage. Hoe trieer je veilig?
Veilige triage (vaststellen van de juiste urgentie en vervolgactie) en effectieve communicatie met de patiënt zijn onderdelen van deze scholing ( 1 dagdeel) die de NVDA voor doktersassistenten in ziekenhuizen heeft georganiseerd. Veilige triage draagt bij aan je zeker voelen, waardoor je steviger staat in de communicatie. De docent vraagt van tevoren om casuïstiek aan te leveren.
Leerdoelen
– De drie stappen tot veilige triage:
1. Vitale functies beoordelen (ademhaling, circulatie en bewustzijn) met ABCDE
2. Uitvragen ingangsklacht(en) volgens protocollen
3. Vaststellen of er urgentie-verhogende factoren zijn (alarm, risico en context).
– Effectieve communicatie. Onderdelen zijn bijvoorbeeld: de opening van het gesprek, luisteren, samenvatten en doorvragen, empathie tonen, toonzetting, concrete informatie geven en lastige gesprekken voeren.
– Overdracht aan arts of andere collega.
Incompany
De NVDA biedt deze training aan op aanvraag aan groepen doktersassistenten uit ziekenhuizen en poliklinieken. Je kunt contact opnemen met Sietsche van Gunst via scholing@nvda.nl
Informatie
-
-
CommunicerenVakinhoudelijk handelen
-