Huisartsen kunnen vanaf 1 mei 2017 een telefonische ad hoc tolkdienst aanvragen voor gesprekken met statushouders. Statushouders hebben zes maanden vanaf het moment van inschrijving bij de huisarts recht op een telefonische tolk wanneer zij voor een consult of behandeling bij de huisarts komen. Deze voorziening is beschikbaar tot 1 mei 2019. De kosten hiervan worden gedragen door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens het verblijf in een asielzoekerscentrum zijn al tolken beschikbaar voor het contact met zorgverleners.
De tolkenvoorziening wordt uitgevoerd door Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN). TVcN is een gerenommeerd tolkencentrum en heeft 40 jaar ervaring met het leveren van tolkdiensten. Huisartsen kunnen naast de telefonische tolkdienst ook gebruik maken van de bestaande TolkentelefoonApp om contact te leggen met een tolk.
Meer informatie, zoals praktische tips of de inschrijfprocedure, is te vinden op http://anderstaligenloket.nl/huisartsen/
Bron: Rijksoverheid